header

Zorg dat uw e-mails gelezen worden

Informatie en content delen is een zaak van deze tijd. Er zijn vele manier om content te delen met mensen zoals bijvoorbeeld Facebook. Toch blijft het versturen van e-mails het beste kanaal om content te sharen. Maar hoe zorgt u er voor dat men uw e-mails ook echt leest?

5 Tips :

1. Het allerbelangrijkste en het eerste dat de ontvanger van een e-mail bekijkt als hij een e-mail in zijn mailbox krijgt is:

  • wie verstuurt mij de e-mail?
  • over wat gaat de e-mail?

De afzender en het onderwerp wordt het eerste geëvalueerd.

  • Hoe vertrouwder u bij uw ontvanger overkomt, hoe meer kans u hebt dat hij uw e-mail zal lezen.
  • U kan ook best een goed onderwerp neerzetten in de onderwerpbalk van uw e-mail: to the point en uitnodigend. Dit onderwerp moet de ontvanger prikkelen zodat hij de e-mail wil lezen.

2. Indien u de naam van de ontvanger kent, kan u deze naam best in de aanhef van uw e-mail gebruiken. Dit maakt de e-mail veel persoonlijker. Uw ontvanger zal daardoor meer geneigd zijn om de e-mail te lezen.

3. De ontvanger raast heel snel over het leesscherm. Hij scant de e-mail en beslist snel of hij de e-mail interessant vindt of niet. Gebruik daarom duidelijke en goedgeschreven taal:

  • Schrijf zo actief mogelijk.
  • Schrijf zonder spelling–en of grammaticafouten.
  • Gebruik leestekens.

4. Behandel één onderwerp per e-mail. Zeker wanneer u van de ontvanger verwacht dat hij een actie onderneemt. U zal u meer resultaat boeken als de e-mail slechts die ene actie vraagt.

5. Als er toch veel informatie in een e-mail verwerkt zit, werk dan met opsommingstekens. En markeer of onderlijn de zaken die de ontvanger zeker moet onthouden of waarvoor hij iets moet doen.

Ter info: u verstuurt geen spam indien:

  • Het e-mail adres een info@... is.
  • U vertelt hoe men zich kan uitschrijven.
  • U geen afbreuk doet op de privacy van de ontvanger.
  • U vertelt in uw e-mail dat het om een commerciële boodschap gaat.