header

Uw brainstormsessie wordt een succes

Nieuwe ideeën dankzij een brainstorm

Een succesvolle brainstormsessie kan uw organisatie heel wat bij brengen. Onze tijd staat niet stil. Alles verandert snel. Producten worden vernieuwd en werkmethoden aangepast. Een degelijke brainstorm met uw medewerkers kan hierbij voor heel wat vernieuwingen en verbeteringen zorgen.

Er zijn honderden onderwerpen waarvoor u een brainstorm kan opzetten: een betere benadering van uw klanten, een nieuw marketingconcept of een nieuwe dienst binnen uw bedrijf, een strategiewijziging. Het komt er op neer dat bij het brainstormen nieuwe, toepasbare ideeën gegenereerd worden.

Brainstormen is meer dan gewoon vergaderen

Succesvol brainstormen is niet eenvoudig en het vereist een bepaalde techniek. Het komt er op neer om de creativiteit van de medewerkers te laten zegevieren. Een brainstorm is niet zomaar een vergadering met een groep mensen om wat ideetjes te sprokkelen. Het is veel meer. Een goede brainstormsessie is in de eerste plaats een samenwerkingsmodel waarbij iedere deelnemer een gelijkwaardige meedenker is.

Alex Osborn, een Amerikaans reclameman en bedenker van het concept van de brainstorm, stelde een aantal basisregels op:

  • Geef geen kritiek en oordeel niet meteen. Osborn stelde dat men eerst alle ideeën ongeremd moet verzamelen om ze pas in tweede instantie te evalueren en te beoordelen.
  • Verzamel zoveel mogelijk ideeën , de kwantiteit primeert hier boven de kwaliteit.
  • Moedig aan om voluit te gaan in het bedenken van ideeën, ook al zijn het de meest gekke ideeën.
  • Bouw verder op elkaars voorstellen.

De grootste boosdoener om een brainstorm te laten mislukken is kritiek. De deelnemers van de brainstorm worden zodanig ontmoedigd om een voorstel te doen. En toch gebeurt het vaak dat een idee snel gekilled wordt. Meestal omdat wij mensen niet zo vlot omgaan met verandering, met het ontdekken van onbekende wegen waarvan we niet weten waar ze ons heenbrengen. Als we erin slagen om onze geest open te zetten voor vernieuwing, om niet te snel te oordelen en om zelfverzekerd op te komen voor onze ideeën dan is de kans groot dat de brainstorm een succes wordt.

Extra tips:

  • Er bestaan verschillende brainstorm methoden. Brainwriting, mind mapping of het negatief brainstormen, het zijn slechts enkele van een lange lijst technieken. Onderzoek welke vorm voor uw doel en brainstorm in aanmerking komt.
  • U kan u hiervoor laten bijstaan door een professionele begeleider die dan als buitenstaander ook de brainstorm modereert.
  • Zorg ervoor dat er veel vertrouwen en openheid aanwezig is tussen de deelnemers.
  • Definieer heel duidelijk het doel van de brainstorm. Welk resultaat wil u bereiken dankzij de brainstorm.
  • Splits de brainstorm in delen op: de ideeënfase, de beoordelingsfase, de uitwerkingsfase.
  • Geef duidelijk aan wanneer de beoordelingsfase van start gaat.
  • Hou na de brainstorm de werknemers op de hoogte over wat er met het resultaat gebeurt. Dit motiveert hen voor een volgende sessie.
  • Maak de brainstorm niet te lang en las geregeld pauzes in.
  • Deel de brainstormsessies op in tijd zodat de deelnemers de kans hebben om ideeën en voorstellen te laten rijpen om ze opnieuw in vraag te stellen.
  • Indien het aanbrengen van ideeën niet eenvoudig is voor de deelnemers uit vrees voor kritiek, laat hen ze dan anoniem indienen.
  • Zorg ervoor dat niemand gestoord kan worden. Gsm’s worden best afgezet.
  • Een nieuwe methode vandaag is brainstormsessies via instant message of chatprogramma’s. Ga na of dit voor uw organisatie een goede manier zou kunnen zijn.