header

Maak komaf met muisarm, RSI en CTS

Hebt u wel eens last van pijn in de handen, polsen, armen, nek of schouders? Dan lijdt u misschien wel aan muisarm, RSI (Repetitive Strain Injury) of CTS (carpaletunnelsyndroom). Pakt u het probleem niet snel aan, dan kan het zo erg worden dat u niet meer kunt werken. Vijf tips om het niet zo ver te laten komen.

1 Werk op de juiste manier

Niet alleen computergebruikers kunnen last krijgen van muisarm. Iedereen die steeds dezelfde bewegingen in dezelfde houding moet uitvoeren, kan ermee te maken krijgen, van caissières tot chirurgen. Enkele tips voor een gezonde manier van werken.

  • Neem regelmatig pauze om even te bewegen. Vijf minuten om het uur bijvoorbeeld. Ook tijdens de middagpauze gaat u het best even wandelen.
  • Wissel computertijd zo veel als mogelijk af met andere taken zoals telefoneren of vergaderen.
  • Vermijd stress, te hoge werkdruk, negatieve emoties en irritaties.

2 Richt uw werkplek juist in

Een werkplek ergonomisch inrichten, is niet zo eenvoudig. Het vergt veel lichaamsbewustzijn. Als u al pijn hebt, is het bovendien moeilijk om te voelen wat goed zit. Vraag dan zeker professioneel advies, bijvoorbeeld aan de Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk. Zo stelt u snel uw stoel en tafel in voor computerwerk:

  • Regel de hoogte van de armsteunen zo dat uw schouders ontspannen zijn als uw ellebogen er op rusten.
  • Stel de hoogte van uw stoel zo in dat de armsteunen aansluiten bij het bureaublad.
  • Regel dan de hoogte van het computerscherm. Als u recht vooruit kijkt, moet u tegen de bovenrand van het scherm aankijken.
  • Vormen uw knieën nu een hoek van 90 graden of iets meer? Zo niet, dan gebruikt u beter een voetenbank.

3 Neem de juiste werkhouding aan

Behalve een ergonomische inrichting van uw werkplek is ook een goede werkhouding van belang. Ontdek de basisregels:

  • Ondersteun uw armen. Zorg voor een stoel met armleuningen. Plaats de armen op het bureaublad tijdens het werken.
  • Werk met twee handen. Ook typen doet u het best met twee handen.
  • Ga recht voor uw werk zitten. U belast uw rug het zwaarste als u draait en bukt of draait en strekt tegelijkertijd.
  • Dichtbij werken is beter dan veraf. Even een datum prikken in uw agenda? Leg de agenda dan eerst voor u neer.
  • Werk op de goede hoogte. Computerschermen staan vaak te laag voor een gezonde houding van het hoofd. Lang werken aan een laptop zonder hulpmiddelen als een laptopsteun, een extra scherm of een apart toetsenbord is uit den boze.

4 Oefen voor flexibele spieren en een flexibele geest

Zowel uw lichaam als uw geest kunnen zich prettig voelen bij enkele ontspanningsoefeningen.

  • Maak uw bekken los door het naar voor en naar achter te kantelen terwijl u zit.
  • Krom uw rug al rollend op door uw neus naar uw navel te brengen.
  • Maak de schouders los door ze naar uw oren op te trekken en te laten vallen.
  • Schud uw handen naast uw lichaam goed los.
  • Relativeer uw huidige situatie door met gesloten ogen uw blik te verruimen van uw kantoor, naar het gebouw waarin u werkt, vervolgens naar uw stad, tot u de aarde ziet als een stipje in het heelal. Hetzelfde kunt u doen met uw blik op de tijd.
  • Visualiseer met gesloten ogen een prettig moment of een prettige plaats die u zich herinnert. Roep alle details op, voel de wind op uw huid, hoor het ruisen van de golven.

5 Maak gebruik van hulpmiddelen

Bij JM Bruneau vindt u verschillende hulpmiddelen voor een ergonomische werkhouding: