header

Bic potloden en vulpotloden - Merk in de kijkerBruneau

Bic is in de kantoorwereld uitgegroeid tot een begrip. De grote doorbraak van ‘de Bic’ kwam er in de jaren 60, maar eigenlijk gaat de start van deze succesvolle balpen terug tot de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog. De naamgever van het bedrijf is ene Marcel Bich, die zijn sporen al had verdiend met het verkopen van inkt voor vulpennen.

Bich bundelde de krachten met ene Edouard Buffard. Het duo startte vlakbij Parijs een fabriek van vulpennen. Dat assortiment werd aangevuld met balpennen, maar vulpennen en potloden zijn al die tijd een onderdeel van het aanbod gebleven. Ook nu biedt Bic nog steeds vulpennen te koop aan, zowel voor studenten als voor zakenmensen die het genot kennen om met een vulpen te schrijven. Die vulpennen worden gecommercialiseerd onder de merknamen Bic®, Stypen® en Sheaffer®.

Bic begon als een klein bedrijf, maar is uitgegroeid tot een multinational. In 2005 had het bedrijf maar liefst 100 miljard balpennen verkocht, een aantal dat inmiddels nog fors is aangegroeid. Hoeveel vulpennen en potloden het bedrijf in totaal heeft verkocht, is niet bekend. In 2002 werd de Bic Cristal ballpen opgenomen in de permanente collectie van het Museum of Modern Art of New York (MOMA), meer bepaald in het Department of Architecture and Design. Daarmee werden de producten van Bic min of meer verheven tot de status van kunstvoorwerpen.

JM Bruneau heeft uiteraard zowel de vulpennen als potloden van Bic in het assortiment opgenomen: