header

Anti-stress trucjes en tipsAankooptips

Ga de strijd aan tegen stress !

Had u wel eens een stresserende dag waarbij u zin had om met uw hoofd tegen de muren te bonken? Het antwoord hierop is ongetwijfeld « ja ». Geef echter niet zomaar de moed op! Toegeven dat u aan stress lijdt, is de eerste stap. Het ontkennen of ontvluchten heeft immers niet veel zin. Beter nog, zo vermijdt u dat u in een negatieve spiraal terechtkomt. Hier vindt u enkele trucjes en tips.

Vertraag uw ritme

Tegenwoordig hebben vooral vrouwen de neiging zichzelf te overbelasten en de lat te hoog te leggen : de zorg voor de kinderen, een eigen job, het huishouden…Met als gevolg een hele hoop stress en vermoeidheid! Helaas bestaat een volledige dag maar uit 24 uur! Daarom kiest u beter voor een trager ritme en elimineert u overbodige taken: 20% van onze bezigheden leveren immers rond 80% resultaat op! Soms volstaat het al om een complimentje te aanvaarden en de eigen talenten te erkennen, in plaats van telkens meer te willen.

Maak meer tijd vrij voor uzelf

Neem eens een bad, lees een tijdschrift of volg een yogasessie, … Enkele minuten zijn al voldoende om uzelf helemaal op te laden en te ontspannen. Let wel op één ding: u mag uzelf niets verwijten! Uw kinderen zullen u natuurlijk niet minder graag zien omdat u eens 10 minuten tijd voor uzelf neemt! Probeer uit te vissen wat u deugd doet. Dit is essentieel voor een goed evenwicht.

Neem de zorgen van uw werk niet mee naar huis

Om op het einde van de dag afscheid te nemen van de problemen op het werk, raden we u aan elke avond vooraleer u naar huis gaat een vast ritueel uit te voeren. Enkele voorbeelden :

  • Maak een to do-lijstje voor de volgende dag vooraleer u uw bureau verlaat ; <il>Ga eens iets drinken met een vriendin of een collega na het werk ;
  • Ga te voet naar huis in plaats van het openbaar vervoer te nemen ;
  • Ga eens shoppen (maar geef ook niet té veel geld uit !) ;

Maak een planning

Een planning maken en volgen voor professionele, maar ook persoonlijke taken zorgt ervoor dat u niet teveel werk op zich neemt. Ga na wat u allemaal te doen heeft en zet de belangrijkste taken bovenaan de lijst. Vergeet ook niet wat tijd open te laten voor onverwachte taken, zodat u een beetje speling heeft in uw schema. Beter voorkomen dan genezen!

Enkele anti-stress oefeningen

  • Breng minstens 20 minuten per dag buiten in het daglicht door. Wandel wat rond en adem eens diep in !
  • Scheur eens een vel papier in 1000 stukjes als u zich enorm aan iets ergert ;
  • Leef u eens hevig uit op een ingebeeld publiek: stel u voor dat u dartpijlen in de hand hebt en die met alle kracht naar iemand moet gooien (doe dit bij voorkeur in een geïsoleerde ruimte, zodat u uw collega’s geen schrik aanjaagt, …);
  • Doe enkele visuele oefeningen: masseer één voor één uw oogcontouren, om de spanning te verzachten!